Doen wat werkt
Voor een opleidings- en ontwikkelingsfonds zorgde ik ervoor dat de administratief medewerksters van de backoffice afdeling, pro-actieve front-office medewerkers werden, met oog en oor, voor de klant én voor elkaar. Zodat de front-office als verlengstuk van de regiomanagers kon functioneren als belangrijk aanspreekpunt voor haar klanten. Om zo adequaat in te kunnen spelen op vragen en behoeften van bedrijven en hen optimaal te ondersteunen in scholing in ontwikkeling. Mijn rol bestond uit bewustwording op gang brengen over het waarom van de verandering. De medewerkers waren eigenaar van de verandering. Het verandertraject over hoe de verandering vorm te geven, mochten zij zelf ontwikkelen. Met het einddoel voor ogen, een pro-actieve servicedesk die klantvriendelijkheid en klantgerichtheid hoog in het vaandel heeft staan. Mijn rol bestond uit ‘doen wat werkt’ en ‘gedoe op tafel brengen’ om mensen met een open blik, opnieuw, te leren luisteren en kijken naar elkaar waarbij diversiteit er mag zijn en gewaardeerd wordt, ook door de directie.
Beleid implementeren
Bij een overheidsorganisatie was ik regievoerder om de mobiliteit van medewerkers op gang te helpen binnen de kaders van het VWNW beleid. De betreffende organisatie bestond uit verschillende vestigingen, met verschillende culturen en een verschillende directie. Binnen deze rol werd ik ondersteund door zes loopbaanadviseurs. Samen waren wij verantwoordelijk voor de kwaliteit van de loopbaanadviezen en –plannen, informatievoorziening naar medewerkers, management en directie en het wijzen op rollen en verantwoordelijkheden. In mijn rol was ik de verbindende schakel tussen de aanbod- en vraagorganisatie. Het resultaat? Tevreden medewerkers, zowel over de loopbaangesprekken als de uiteindelijke plannen, kwalitatief goede plannen en opgeleverd binnen de daarvoor gestelde tijd.
Vitaliseren
Bij een zorginstelling onderzoek ik de ingrediënten die nodig zijn om tot een vitaliseringsslag van de medewerkers en dus van de organisatie te komen. Ik begeleid dit onderzoek via de waarderende methode. Bij dit onderzoek zijn afgevaardigden uit hele systeem betrokken. Directie, teamleiders, verzorgenden, vrijwilligers maar ook cliënten of vertegenwoordigers uit het familiesysteem van de cliënt. Met de waarderende methode, een vorm van actieonderzoek, gaan onderzoeken en veranderen ‘hand in hand’. Na 1 juli kan ik u het resultaat melden, wordt vervolgd!